Czas wolny – jak odpocząć po pracy?

Ciężki dzień w pracy, masa obowiązków, zmęczenie i stres. Brzmi znajomo? Często po zakończonej pracy marzymy o tym, by usiąść na kanapie i przez resztę dnia nie robić nic specjalnego. Czy to jest jednak najlepszy sposób na odpoczynek? Wolny czas w dzisiejszych czasach to coraz bardziej ekskluzywne dobro. Pracujemy dłużej i ciężej, żyjemy w stresie i biegu. Gdy jednak przychodzi weekend i możemy w końcu odpocząć, nie wykorzystujemy tego jak należy. Jak odpocząć, by odpocząć?


Godzina dla Ciebie

Zrobić zakupy, przygotować obiad, posprzątać, a… i jeszcze zrobić pranie. Natłok obowiązków domowych często powoduje, że po pracy nie możemy odpocząć i się zrelaksować. Myślimy o kolejnych obowiązkach.

W trakcie tygodnia roboczego ciężko znaleźć chwilę dla siebie. Ale czy na pewno? Postaraj się znaleźć choć godzinę dziennie tylko dla siebie, na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań. Nie musi to być od razu coś z rozmachem, jak zapisanie się na kurs hiszpańskiego czy tańca nowoczesnego. Zrób to, na co masz ochotę. Przeczytaj książkę, do której zbierasz się od miesiąca, obejrzyj film, pójdź na zajęcia jogi lub na basen. Ty i Twoje ciało najlepiej wiecie, czego potrzebujesz.

W weekend odetnij się

Pracujesz przy komputerze, masz tego dosyć, a jednak w sobotę rano włączasz komputer, by sprawdzić pocztę i Facebooka? Zły nawyk. Postaraj się dzień wolny potraktować jako dzień wolny od komputera, maila, telefonu służbowego. Zaplanuj wstępnie weekend, tak aby w sobotę pół dnia nie zajęło Ci zastanawianie się nad tym, co chciałbyś robić. Mała wycieczka rowerowa, odwiedzenie znajomych czy rodziców, drobny remont w mieszkaniu. Zajmij czymś ciało i umysł. Zmiana otoczenia wpłynie pozytywnie na Ciebie i Twoje samopoczucie. Nie musi to być od razu urlop w Tajlandii. Wystarczy popołudniowy wypad z przyjaciółmi i relaks poza codziennym otoczeniem.

O pracy myśl w pracy

Po skończonej pracy często nie przestajemy myśleć o tym, co się zdarzyło, jakie błędy popełniliśmy, jak mogliśmy „to” inaczej powiedzieć, co jeszcze musimy zrobić, czego zapomnieliśmy. Jeśli po wyjściu z biura Twoje myśli będą krążyć wokół pracy przez następne kilka godzin, będzie to równoznaczne z nadgodzinami. Oczywiście bezpłatnymi. Kwadrans przed wyjściem z biura zbierz wszystkie myśli, ważne sprawy, rzeczy „do zrobienia” i zapisz je. Dzięki temu, będziesz spokojny, że nie zapomnisz tego zrobić następnego dnia lub po weekendzie.

Ruch to zdrowie

Popołudnie przed telewizorem lub w centrum handlowym to tylko pozorny odpoczynek. Z zakupów często wracamy poirytowani cenami w sklepach i korkami w drodze powrotnej. Nawet drobna aktywność fizyczna może poprawić nasze samopoczucie i sprawić, że poczujemy się znacznie lepiej. Idź na spacer, wsiądź na rower i pojedź nad jezioro, spróbuj joggingu lub wybierz się na basen. Jak odnajdziesz sposób, w jaki Twoje ciało i umysł najlepiej się regenerują poczujesz, ze żyjesz i w końcu odpoczywasz.

Śpij dobrze

8 godzin snu brzmi jak marzenie? Nie masz czasu, aby się porządnie wyspać? Nie tylko długość snu gwarantuje, jakie będziemy mieć samopoczucie dnia następnego. Ważne jest to, czy chodzimy spać o podobnych i regularnych godzinach. Dobremu snu sprzyja ten wcześniejsza aktywność fizyczna lub gorąca kąpiel przed snem.