Stres w pracy - jak sobie z tym radzić?

Stres zgodnie z definicją Państwowej Inspekcji Pracy występuje, gdy osoby pracujące odczuwają dyskomfort psychiczny dotyczący warunków pracy. Jednym słowem nie radzą sobie z nadmiarem pracy. Takie sytuacje to zmora praktycznie każdego pracownika.

Przez sytuacje stresowe nie możemy się skupić i wykonać efektywnie naszej pracy. Powoduje on wypalenie zawodowe i niechęć do wszystkiego. W dłuższej perspektywie stres w pracy przekłada się na życie osobiste, może nawet prowadzić do depresji.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Zarządzanie czasem. Jednym z głównych powodów stresu jest nadmiar zadań do wykonania i obowiązków na „Twojej głowie”. Jeśli dostaniesz od szefa kolejne zadanie, zasygnalizuj, że może być to ciężkie do wykonania w tym momencie, gdyż na Twoim biurku zalegają jeszcze dwa nieskończone projekty. Zapytaj które sprawy są priorytetowe. Nawiąż rozmowę, w której wyjaśnisz powód i to, że chcesz swoją pracę wykonywać dobrze, przez co nie możesz zajmować się tyloma sprawami naraz.

Pamiętaj o przerwie. Kilka minut przerwy to ważna część naszej pracy, zwłaszcza dla pracowników umysłowych. Odpocząć musi nie tylko umysł, ale także nasze oczy i kręgosłup. Krótka przerwa na kawę czy herbatę w innym pomieszczeniu odświeży nasz umysł i poprawi koncentrację.

Piłeczka. Metodą zwalczającą stres w miejscu pracy może być sięgnięcie po piłeczkę do ściskania. Działa ona rozluźniająca na mięśnie, które w sytuacjach stresujących się napinają.

Zatrzymaj się. Przekroczony deadline, dokumenty do zrobienia „na wczoraj” i powiększający się stos papierów brzmią znajomo? Sytuacje stresujące wynikają z pośpiechu, który jest nieodłącznym elementem współczesnego stylu życia. Niestety na wszystko ledwie starcza nam czasu, ciągle za czymś gonimy. Spróbuj jednak na chwilę zatrzymać się, usiąść, zamknąć oczy i wziąć kilka głębokich oddechów. Ta minuta odpoczynku może wiele zdziałać. Spokojne oddechy nie tylko dotlenią mózg i uspokoją myśli, ale również pozwolą na złapanie dystansu do spraw które nas denerwują.

Nie pracuj po pracy. Natłok obowiązków, niedokończone zadania i niezadowoleni klienci sprawiają, że o pracy myślisz jeszcze przez kilka godzin po skończonej pracy. Postaraj się odciąć od tego i odpocząć. Jak to zrobić najlepiej? Oto nasz poradnik. [a href do Czas wolny – jak odpocząć]

Wyszalej się. Wyjdź ze znajomymi na piwo. Zbyt proste i oczywiste? A jednak okazuje się, że tradycyjne metody odstresowania działają najlepiej. Wychodząc na wieczornego drinka zmieniasz otoczenie i otoczysz się ludźmi, którzy nie kojarzą się z pracą i sytuacjami stresogennymi.