Zalety i wady awansu poziomego

Każdy pracownik, który swoim doświadczeniem, kompetencjami i osiągnięciami wybija się na tle innych zasługuje na szansę sprawdzenia się na wyższym stanowisku. Czy jednak aby na pewno decyzja o awansie niesie za sobą wyłącznie same plusy? Zapraszamy do naszej analizy.

ZALETY

  • Niewątpliwie pracownik, który w odpowiedzi na swoją efektywną pracę otrzyma nagrodę w postaci wyższego rangą stanowiska najprawdopodobniej poczuje się doceniony, usatysfakcjonowany i zyska dodatkową energię, która może go uskrzydlić do jeszcze lepszej pracy.


  • Dużą oszczędnością finansową jest możliwość zrezygnowania z usług agencji HR i prowadzenia za jej pomocą rekrutacji. Oszczędzamy też czas oczekiwania na wytypowanie odpowiedniej osoby oraz przeznaczony na rozmowy kwalifikacyjne.


  • Osoba pracująca wewnątrz przedsiębiorstwa jest dobrze znana pracodawcy. Szef wie jakie ma usposobienie, czego może się po niej spodziewać, w jaki sposób pracuje i jakie są tego efekty. Minimalizuje w ten sposób ryzyko, że nie sprawdzi się na danym stanowisku. Osoba przychodząca z zewnątrz, nawet jeśli ma wysokie kwalifikacje, to zawsze niepewność i ryzyko pomyłki.


  • Taki awans jest sygnałem dla pozostałych pracowników, że ich wytężona, skuteczna praca może oznaczać, że i dla nich mogą otworzyć się furtki z nowymi możliwościami. Ta dodatkowa motywacja może wpłynąć pozytywnie na wyniki firmy.


  • Pracownik zna strukturę firmy, wie jak wygląda kultura organizacyjna, a także szybciej odnajdzie się w zespole, w którym dobrze kojarzy większość współpracowników. Tym samym znacznie skracany jest okres adaptacyjny. Jeśli do tej pory pełnił funkcję nieformalnego lidera, to w kwestii odbioru swojej osoby nie powinno się zmienić nic negatywnego.


WADY

 

  • Nowe osoby to inne pomysły, energia pracownika, który zaczyna od zera pracować na swoje nazwisko w miejscu pracy, a także odmienne doświadczenie wyniesione z poprzednich prac.Trudno spodziewać się tego po osobie, która pracuje już w firmie.


  • Awans może zostać źle odebrany przez pracowników, którzy również aspirowali do lepszego stanowiska. Mogą uznać, że ich starania nie zostały zauważone i przed nimi zamknęła się szansa na rozwój zawodowy. Tym samym prawdopodobny jest spadek efektywności, a nawet zakończenie współpracy.


  • Lepsze stanowisko najczęściej wiąże się z podwyżką dla pracownika. Tymczasem zatrudniając nowego pracownika można zaproponować mu mniejszą pensję, ponieważ nie wie on ile zarabiał jego poprzednik. Oszczędza się więc na wynagrodzeniu.