Jak prawidłowo wybierać dostawców w swojej firmie?
23/09/2022

Prowadzisz firmę z branży handlowej? Jak wynika z danych udostępnionych przez BIG InfoMonitor, to właśnie handel, obok przemysłu i transportu, ma najwyższy odsetek firm skarżących się na zatory płatnicze ze strony kontrahentów. W artykule wyjaśnimy, co możesz zrobić, aby zminimalizować ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym dostawcą.
Dane z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego w trzecim kwartale 2022 roku wskazują, że niemal 37 proc. przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 6 miesięcy czekało na spływ płatności od kontrahentów ponad 60 dni po terminie. To o 7 punktów procentowych więcej niż w poprzednim kwartale. Największe problemy z nieterminowymi płatnikami mają firmy z branży przemysłu, transportu i handlu. Wśród przedstawicieli firm handlowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy o opóźnieniach przekraczających 60 dni mówiło aż 51 proc. przedsiębiorców. Niestety, galopująca inflacja, rekordowo wysokie stopy procentowe i rosnące koszty paliwa, opału i żywności nie napawają optymizmem. Wiele wskazuje na to, że w ciągu kolejnych miesięcy sytuacja nie ulegnie poprawie, a wiele firm stanie przed wizją niewypłacalności.
Dane z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego w trzecim kwartale 2022 roku wskazują, że niemal 37 proc. przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 6 miesięcy czekało na spływ płatności od kontrahentów ponad 60 dni po terminie. To o 7 punktów procentowych więcej niż w poprzednim kwartale. Największe problemy z nieterminowymi płatnikami mają firmy z branży przemysłu, transportu i handlu. Wśród przedstawicieli firm handlowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy o opóźnieniach przekraczających 60 dni mówiło aż 51 proc. przedsiębiorców. Niestety, galopująca inflacja, rekordowo wysokie stopy procentowe i rosnące koszty paliwa, opału i żywności nie napawają optymizmem. Wiele wskazuje na to, że w ciągu kolejnych miesięcy sytuacja nie ulegnie poprawie, a wiele firm stanie przed wizją niewypłacalności.
Jak zminimalizować ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym podmiotem?
Choć ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym podmiotem jest coraz wyższe, takie realia powinny stać się motywacją, aby jeszcze dokładniej weryfikować kontrahentów przed nawiązaniem współpracy. Od czego zacząć?
1. Sprawdź firmę w CEiDG lub KRS
Pierwszym krokiem przed podpisaniem kontraktu z nowym dostawcą powinno być sprawdzenie, czy firma jest legalnie zarejestrowana, a jej dane rejestrowane zgadzają się z tymi, które otrzymałeś.
Chcesz nawiązać współpracę z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą?
- Zajrzyj do rejestru CEiDG. Dysponując NIP-em kontrahenta, dowiesz się, czy firma jest obecnie zarejestrowana (a nie np. zawieszona czy zamknięta), jaki jest jej adres i jaką działalność wykonuje.
- Jeśli Twoim potencjalnym kontrahentem jest spółka prawa handlowego, informacji dostarczy Ci rejestr KRS. Wpisując numer NIP, z KRS-u dowiesz się, kiedy zarejestrowano spółkę, jaki jest jej adres, kto zasiada w zarządzie i kto może ją reprezentować (to szczególnie ważne przy podpisywaniu umowy).
2. Zajrzyj do internetu
Firma, z którą zamierzasz współpracować, jest legalnie zarejestrowana, a jej dane są tożsame z tymi, która otrzymałeś? Sprawdź, czy informacja o firmie pojawia się w internecie. Najprostszym sposobem będzie wpisanie jej nazwy w wyszukiwarkę Google i dokładne przeanalizowanie wyników wyszukiwania. Warto zajrzeć też na facebookowy profil oraz do wizytówki Google. Zamieszczone w obu miejscach opinie mogą stać się cennym źródłem informacji nie tylko na temat kompetencji, ale również podejścia do pracowników, klientów czy… wypłacalności.
3. Sprawdź firmę w rejestrze dłużników BIG InfoMonitor
Kolejnym etapem weryfikacji potencjalnego odbiorcy powinno być sprawdzenie, czy firma nie ma długów wpisanych do rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Jak to zrobić? Wygeneruj Raport o Firmie, który zawiera nie tylko informacje o ewentualnych długach wpisanych do rejestru BIG (negatywne informacje gospodarcze), ale także o terminowo spłaconych należnościach (pozytywne informacje gospodarcze). Jedyne, czego będziesz potrzebował, to numer NIP potencjalnego kontrahenta. Aby dostać raport:
- wejdź na stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz z danymi kontaktowymi;
- poczekaj na kontakt doradcy BIG, który przedstawi aktualne usługi i pomoże wybrać te, które najbardziej przydadzą się Twojej firmie;
- po ustaleniu warunków otrzymasz zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl;
- zaloguj się, zaakceptuj ustalone z doradcą warunki i podpisz umowę ramową w formie elektronicznej;
- po dopełnieniu formalności zaloguj się ponownie i pobierz Raport o Firmie.
W rozszerzonej wersji raportu możesz poznać także informacje z Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich o opóźnieniach w spłacie kredytów danego podmiotu. To pokaże Ci jeszcze pełniejszy obraz wiarygodności Twojego kontrahenta.
Dlaczego warto sprawdzić potencjalnego kontrahenta w BIG-u?
Jeśli nieświadomy podpiszesz umowę z zadłużonym odbiorcą, już na starcie zwiększysz ryzyko opóźnień w płatnościach. Jeśli ten nie uregulował należności względem innego podmiotu, istnieje ogromna szansa, że w Twoim przypadku postąpi podobnie. Konsekwencją takiego stanu rzeczy mogą być problemy z regulowaniem własnym zobowiązań, terminową wypłatą pensji czy uiszczeniem podatków, co odbije się nie tylko na portfelu, ale także na wizerunku. Wiedząc, na czym stoisz, będziesz mógł podjąć najlepsze i, co ważne, świadome decyzje. Jeśli okaże się, że potencjalny kontrahent jest dłużnikiem, będziesz mógł zrezygnować ze współpracy lub umieścić w umowie zapisy, które skutecznie ochronią Twoje interesy. W ten sposób obronisz swoją firmę przed utratą płynności finansowej, a samego siebie przed ogromem stresu i frustracji.
Sprawdzenie firmy przed nawiązaniem współpracy to przejaw odpowiedzialności i troski o własny biznes. Zwłaszcza dziś, w tak trudnych dla wielu przedsiębiorców czasach warto dopełnić wszelkich starań, by zminimalizować ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym czy nieuczciwym dostawcą.