Przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej niestety nie możemy dokładnie zaplanować. Jeśli rozmowa stoczy się z torów przez nas pożądanych, zaczynamy się stresować i mówić bez zastanowienia i przemyślenia. W skrócie – łatwo możemy popełnić błąd. Wybraliśmy kilka najczęściej popełnianych błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej, abyście mogli się przygotować i ich uniknąć.
O byłym szefie mówimy dobrze, albo wcale
Jeśli za powód odejścia z pracy podajesz Twojego byłego szefa, może to nie spodobać się Twojemu przyszłemu Pracodawcy. Na pierwszych rzut oka możemy sądzić, że przez nieszkodliwą krytykę byłego przełożonego zyskamy w oczach rekrutera. Jednak zazwyczaj niesie to problemy, kto bowiem chciałby zatrudnić osobę nielojalną i skarżącą się na byłego pracodawcę? Jeśli nie mamy najlepszego zdania o naszym przełożonym, najlepiej nie wypowiadać się w ogóle. Niepowodzenia w pracy możesz wytłumaczyć źle rozłożoną odpowiedzialnością, niezrealizowanymi projektami lub nieterminowością. Pamiętaj, że istnieje ryzyko, że Twój były i przyszły pracodawca znają się i grają co tydzień w squasha.
Odpowiedni strój
To w jaki sposób zaprezentujemy się przez pierwsze sekundy spotkania, może wpłynąć na to, jak potoczy się cała rozmowa kwalifikacyjna. A pierwsze wrażenie zmienić jest bardzo ciężko. Pamiętaj, aby Twój strój był skromny i elegancki oraz pasował do stanowiska na które aplikujesz. Więcej wskazówek na temat tego, jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną znajdziesz tutaj: [Rozmowa kwalifikacyjna – jak się ubrać a href]
Odrób pracę domową
Przed rozmową powinieneś znać dokładną nazwę firmy i stanowiska, na które aplikujesz oraz wiedzieć, czym zajmuje się firma w której chcesz pracować. Podczas rozmowy możesz spodziewać się pytań w stylu: „Czym właściwie zajmuje się nasza firma?”. Jeśli będziesz umiał ze zrozumieniem odpowiedzieć na to pytanie, zyskasz w oczach pracodawcy szacunek. Będzie to również świadczyło o tym, że jesteś osobą przygotowaną, odpowiedzialną i rzetelną.
Komunikacja niewerbalna
Nie jest ważne tylko to co powiemy, ale również jak. Według psychologów słowa stanowią jedynie kilka procent naszej komunikacji. Pamiętaj o ładnej postawie ciała i uśmiechu. Postaraj się nie gestykulować za dużo, nie mieć skrzyżowanych i zajętych rąk, bądź miły i otwarty.
Nie zapomnij o pewności siebie
Oczywiście nadmierna pewność siebie jest bliska arogancji, a tego nikt nie lubi. Postaraj się jednak być pewnym tego, co mówisz, ponieważ musisz sprawić wrażenie osoby kompetentnej, posiadającej wiedzę i będącej ekspertem na stanowisku, którym chcesz zostać zatrudniony. Uważaj na pytania-pułapki, nie daj się podpuścić.