Manipulacja - sztuka codziennego życia - KS Service
+
KSSERVICE

Manipulacja – sztuka codziennego życia

Manipulacja – sztuka codziennego życia
02/06/2017

Manipulacja – sztuka codziennego życia

Sztuka manipulacji i tym samym skutecznego wywierania wpływu na innych ludzi, to umiejętność, którą wielu z nas wykorzystuje nieświadomie. Nie da się jednak zaprzeczyć, iż nawet samo pójście do piekarni i reakcja sprzedawcy na nasze wątpliwości co wybrać, jest już próbą narzucenia swojej woli – w żadnym wypadku nie jest to tylko sugestia.

Sprzedawca w ten sposób może chcieć pozbyć się towaru, który nie cieszy się zbytnim powodzeniem, sprzedać coś drogiego, z kończącą się datą ważności lub produkt na tyle smaczny, iż obstawia, że przyciągnie cię do jego sklepu i następnym razem. To więc nic innego jak manipulacja. Jest to sztuka, która kontrolowana i dobrze wyuczona, jest jednym z kluczy do osiągnięcia sukcesu w niemalże każdym aspekcie życia. Prawdziwym specjalistą w tym jest Robert Cialdini, włoski psycholog, który swoimi publikacjami o manipulacji zawojował światowy rynek wydawniczy. Może i tobie któreś z jego słynnych zdań przyda się w pracy? Nie mamy wątpliwości, że może to być pomocne zarówno pracodawcom, jak i pracobiorcom…

Choć nie ma raczej wątpliwości, że zachowania innych ludzi są bardzo ważnym źródłem społecznego wpływu, to powinniśmy podkreślić, że kiedy podczas naszych badań pytamy respondentów, czy zachowania innych mają wpływ na ich decyzje, wtedy stanowczo zaprzeczają. Jako psycholodzy społeczni wiemy jednak swoje. Nie mamy wątpliwości, że zdolność człowieka do identyfikowania czynników wpływających na jego zachowania jest zdumiewająco niewielka

Nawet najlepsze argumenty i najskuteczniejsze strategie perswazji nie zadziałają na twoją korzyść, jeśli odbiorca nie zrozumie komunikatu lub kryjących się za nim intencji, albo – co gorsza – jednego i drugiego.

Prosząc kogoś o oddanie nam przysługi, zwiększamy szansę spełnienia naszej prośby, jeżeli dostarczymy temu komuś jakiegoś jej uzasadnienia. Po prostu ludzie lubią mieć jakieś powody, dla których coś robią

Przeczytaj  Każda porażka jest szansą, żeby spróbować jeszcze raz, tylko lepiej

Swoje decyzje o kupowaniu opierali więc nie na wiedzy, lecz na stereotypie wysoka cena = wysoka jakość. Wiele badań pokazuje, że ludzie niepewni rzeczywistej jakości różnych artykułów oceniają ją, opierając się na tym stereotypie

Ponieważ 95% ludzi to imitatorzy (naśladowcy), a tylko 5% to inicjatorzy, ludzi bardziej przekonuje postępowanie innych, niż jakikolwiek dowód jakości produktu, który moglibyśmy im przedstawić

Gdy obraz własnej osoby ulegnie zmianie, czyni to człowieka podatnym na różne manipulacje ze strony innych, pragnących tę zmianę wykorzystać.

Jak zauważył sir Joshua Reynolds: „Nie ma takiego poświęcenia, na jakie człowiek się nie zdobędzie, by tylko uniknąć wyczerpującego wysiłku myślenia

Era współczesna, często nazywana Wiekiem Informacji, nigdy nie bywa nazwana Wiekiem Wiedzy. Informacja nie przekłada się bezpośrednio na wiedzę. Musimy ją najpierw przetworzyć – dotrzeć do niej, przyswoić, zrozumieć, scalić z informacją już posiadaną i utrzymać.