Agencja pracy w Krakowie. Sprawdź, jak eksperci pozyskują pracowników dla swoich klientów
30/09/2021

Masz wolne etaty w firmie i spore problemy z ich obsadzeniem? W podobnej sytuacji są dziś setki krakowskich przedsiębiorstw. Pozyskanie nowego, wartościowego pracownika może być nawet trudniejsze niż zdobycie cennego klienta. Coraz więcej firm woli sobie odpuścić marnowanie czasu na nieskuteczną rekrutację i powierzyć to agencji pracy. W Krakowie działają już agencje godne zaufania, oferujące bardzo szeroki zakres usług i specjalizujące się w obsłudze klientów z różnych branż. Jak w praktyce wygląda pozyskanie pracownika przez firmę rekrutacyjną? Sprawdź to w naszym artykule.
Pierwszy kontakt z klientem
W profesjonalnej agencji pracy w Krakowie czy w dowolnym innym mieście wygląda to tak: klient kontaktuje się z firmą rekrutacyjną z ogólnym zapytaniem i prośbą o ofertę. Od razu otrzymuje indywidualnego doradcę, który będzie monitorować współpracę do samego końca, nawet jeśli ostatecznie nie zostanie ona nawiązana. Doradca/konsultant ma za zadanie odpowiedzieć na wszystkie pytania przedsiębiorcy, rozwiać jego wątpliwości oraz szczegółowo przedstawić mu wszystkie aspekty współpracy.
Na etapie pierwszego kontaktu można już zorientować się, czy mamy do czynienia z rzeczywiście profesjonalną agencją pracy. Świadczy o tym m.in. to, że agencja nie wycenia swojej usługi „od ręki”, bez dokładnego poznania oczekiwań klienta i ustalenia choćby wstępnej strategii rekrutacyjnej. Ponadto warto zwrócić uwagę, czy przedstawiciel agencji w ogóle orientuje się w branży, którą reprezentuje klient – jeśli nie, to trudno oczekiwać, aby agencja była w stanie rzetelnie zweryfikować kwalifikacje kandydatów.
Ustalenie szczegółów współpracy
Na tym etapie agencja i jej klient „dogadują się” na konkretną usługę, która zostaje następnie wyceniona. Warto wiedzieć, że niektóre agencje stosują model rozliczenia typu succes fee (czyli klient płaci dopiero po pozyskaniu dla niego pracownika/pracowników), inne natomiast preferują model retainer, gdzie klient na początku wnosi pewną opłatę, a docelowe wynagrodzenie jest wypłacane po zakończeniu rekrutacji pracownika.
To bardzo ważne, aby omówić z agencją wszystko, co ma związek z formą rozliczenia usługi. Profesjonaliści nigdy nie stosują sztuczek i ukrytych kosztów, ponieważ zależy im na długofalowej współpracy z klientem oraz pozytywnej opinii, która w tej branży znaczy wyjątkowo dużo.
Kogo właściwie szukamy?
Po ustaleniu kwestii „technicznych” można przejść już do właściwego etapu rekrutacji pracownika. Na początek agencja musi wiedzieć, kogo chce zatrudnić jej klient. I tutaj uwaga: nie należy bazować na samych komunałach, typu „ambitny, wykwalifikowany, punktualny, pracowity” etc. Im więcej szczegółów składających się na obraz Twojego wymarzonego pracownika przekażesz, tym dokładniejszy będzie profil kandydata przygotowany przez ekspertów agencji.
Profil ten będzie pełnić funkcję swoistej matrycy, do której agencja zacznie przykładać poszczególnych kandydatów. Celem jest przecież znalezienie dla klienta takiego pracownika, który z miejsca wzmocni jego zespół, przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności firmy i nie będzie potrzebować dużo czasu na wdrożenie się w struktury przedsiębiorstwa czy realia branży.
Wybór strategii rekrutacyjnej
Wiedząc już, kogo szuka klient i w jakim czasie musi uzupełnić wakaty w swojej firmie, agencja może obrać odpowiednią strategię rekrutacyjną. Bazowym wyborem jest standardowa rekrutacja – w ramach tej usługi agencja przejmuje od klienta wszystkie obowiązki związane z pozyskaniem pracowników z tzw. rynku, czyli: tworzenie i publikację ogłoszeń, przyjmowanie podań i weryfikowanie treści, przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych oraz ostateczną selekcję kandydatów.
Jednak w sytuacji, gdy klient szuka np. managera wyższego szczebla czy pracownika na stanowisko wymagające specjalistycznych kwalifikacji, znacznie lepszym wyborem będzie headhunting – w ramach tej strategii agencja skupia się na osobach, które już mają pracę (i często nie szukają innej), a następnie skłania je do zmiany miejsca zatrudnienia.
Zarekomendowanie kandydatów do zatrudnienia i rozliczenie usługi
Po zakończeniu czynności rekrutacyjnych agencja składa raport i rekomenduje swojemu klientowi konkretne osoby do zatrudnienia w jego firmie. Ostateczna decyzja oczywiście należy do samego pracodawcy, jednak jeśli rekrutacja została przeprowadzona rzetelnie, to praktycznie nie zdarza się, aby klient odrzucił rekomendację agencji. Strony rozliczają usługę i dziękują sobie za współpracę, która jednak może być kontynuowana np. w formie doradztwa HR.
Widać zatem, że proces profesjonalnego pozyskiwania pracowników jest dość czasochłonny, a przede wszystkim wymaga maksymalnego zaangażowania ze strony dedykowanego zespołu. To wyjaśnia, dlaczego firmy rekrutujące na własną rękę mają z tym tak duży problem.
Jeśli po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, że powinieneś skorzystać z usług profesjonalnej agencji pracy w Krakowie, to na dobry początek zapoznaj się z ofertą Verita HR – najlepiej ocenianej agencji rekrutacyjnej na rynku, rekomendowanej przez 97 proc. klientów biznesowych.