W dobie ogromnej konkurencji, z jaką mamy do czynienia w niemalże każdej branży, kluczowe wydaje się nie tylko pozyskiwanie wciąż nowych klientów, ale również zadbanie o tych, którzy już skorzystali z naszego produktu lub usługi. Nie jest żadną tajemnicą, że stałych klientów jest o wiele łatwiej zachęcić do kolejnych zakupów aniżeli całkiem nowych. Ci pierwsi znają nas, naszą ofertę i z dużym prawdopodobieństwem przy okazji kolejnej potrzeby zakupowej zaczną od sprawdzenia oferty znanego im sklepu, czy zakładu usługowego. Co jednak może zrobić przedsiębiorca, aby zwiększyć lojalność klientów? Jedną z opcji jest uruchomienie programu lojalnościowego. O jego zaletach piszemy poniżej.
Czym tak naprawdę jest program lojalnościowy?
Główną ideą programu lojalnościowego jest zwiększenie zaangażowania konsumentów wobec danej marki.
Biznes jak wiemy, jest mocno konkurencyjny i firmy chcąc utrzymać swój udział w rynku, muszą zaoferować coś więcej aniżeli sprzedaż. W sporej części firm zatrudnia się całe działy pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie klientów. Działania te realizuje się poprzez różnego rodzaju zachęty: zniżki, rabaty, nagrody w zamian za uzbierane punkty w programie. Więcej o zaletach tego typu rozwiązań przeczytać można na stronie
sodexo.pl/lojalnosc-i-motywacja-w-biznesie/programy-lojalnosciowe-czym-sa/
Jakie profity przynoszą programy lojalnościowe prowadzone przez firmy?
Pierwsze programy tego typu powstały ponad 30 lat temu w Stanach Zjednoczonych i były organizowane przez linie lotnicze. W zamian za lojalność wobec danego przewoźnika, za każdy lot pasażerowie otrzymywali określoną liczbę punktów, a dokładniej mile lotnicze, które następnie mogli wymienić na zniżki na bilety lotnicze. Pomysł ten powieliły później liczne branże: hotele, stacje benzynowe, a nawet sieci sklepów od marketów spożywczych po sklepy odzieżowe. W dobie internetu uczestnictwo w takim programie coraz częściej sprowadza się do posiadania aplikacji na smartfony. To w niej zbierane są punkty, i to z niej wysyłane są powiadomienia skłaniające do ponownego zakupu lub odwiedzenia np. restauracji. Programy lojalnościowe, lojalność biznes, zysk. Wszystkie te terminy stoją blisko siebie. Organizator takiego programu powinien dobrze przemyśleć zarówno formę komunikacji, jak i profity z niego, tak aby z jednej strony konsumenci czuli się docenieni, a z drugiej, firma odniosła z tego wymierną korzyść finansową.
Kto korzysta na programie lojalnościowym?
Zamysłem skutecznego programu lojalnościowego od samego początku powinno być to, aby korzystały z niego obie strony. Klient otrzymuje lepsze warunki zakupu, a firma zwiększając lojalność klientów, umacnia swoją pozycję na rynku. Pamiętajmy bowiem o, tym, że jeśli klient kupi u nas, zwiększa zysk naszej firmy, a zmniejsza konkurencji. I chociażby z tego względu warto pomyśleć o tym, aby nie traktować programu lojalnościowego jako zbędnego kosztu, tylko traktować go jak inwestycję na lata.
Wszyscy znamy chyba korzystanie z referencji. Polecenia są jednym z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów. Drugim z nich może być program skierowany do klientów firmy. Ich lojalność w dobie silnej konkurencji może okazać się o wiele bardziej zyskowna niż niejedna kampania marketingowa.