Nowy rodzaj mobbingu. W jaki sposób pracownicy dręczą pracodawcę?
12/04/2017

Prawdopodobnie słyszałeś o „mobbingu”, być może znasz znaczenie tego słowa. Pewnie kojarzysz to z zachowaniem tzw. złego szefa, który nęka swojego pracownika. Czy wiesz, że mobbingować mogą zarówno przełożeni, jak i podwładni? Pamiętaj, że jako przełożony też możesz stać się ofiarą mobbingu. Jest to tzw. mobbing wstępujący.
Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, czy jesteś narażony na stres przez swoich pracowników. Jeśli okaże się, że tak, poznasz rady, jak sobie radzić z mobbingiem. W pracy stresują Cię nie tylko pracownicy, ale też zaległe terminy czy niedokończone zadania? Poznaj 11 prostych sposobów, jak sobie radzić ze stresem.
Czym jest mobbing?
Mobbing to długotrwałe i systematyczne nękanie psychiczne jednostki przez jedną lub kilka osób, przy milczącej zgodzie i obojętności pozostałych.
Jakie są przyczyny mobbingu w relacji pracownik – przełożony?
U podłoża każdego mobbingu leży konflikt. Jjest on naturalnym elementem życia zawodowego. Jednak zwykle trwa on krótko, oczyszcza atmosferę i pomaga znaleźć nowe rozwiązania.
Problem pojawia się w momencie, gdy dochodzi do systematycznych konfliktów, ukierunkowanych na konkretną osobę.
Zastanawiasz się, kiedy możemy mówić o mobbingu?
- Kiedy zachowanie powtarza się – nie jest jednorazowym działaniem, nieporozumieniem.
- Kiedy sytuacja trwa przez dłuższy okres czasu. W skrajnych przypadkach nawet kilka lat.
- Kiedy zachowanie jest świadome.
- Kiedy działania wywołują u pracodawcy negatywne konsekwencje.
Jakimi cechami charakteryzuje się mobber w modelu wstępującym?
Ma wysoki poziom agresji i niski poziom empatii oraz tendencję do sprawowania władzy. Jest zazdrosny o osiągnięcia innych (współpracowników i przełożonych). Zazwyczaj podnosi własną wartość, poprzez wskazywanie błędów innym.
Jak możesz rozpoznać mobbing?
Mobbing przeważnie nie ma charakteru jawnej agresji, a atak prowadzony jest za pomocą manipulacji psychicznej. Ma na celu emocjonalne wyniszczenie.
Zobacz najczęstsze metody stosowanie przez pracowników – mobberów:
Komunikacja
- Utrudnianie przełożonemu możliwości wypowiadania się np. podczas spotkań zespołu
- Rzucanie aluzji bez jasnego wyrażania się wprost
- Nękanie mailowe (wysyłanie roszczeń) np. żądanie zakupu nowego drogiego laptopa, telefonu, samochodu i grożenie odejściem
Relacje
- Unikanie rozmów z przełożonym
- Traktowanie przełożonego jak powietrze
- Prowadzenie rozmów z innymi pracownikami i milczenie w obecności przełożonego
Wizerunek przełożonego
- Szerzenie plotek na temat przełożonego
- Parodiowanie sposobu zachowania przełożonego
- Sugerowanie choroby psychicznej przełożonego
Jakość pracy
- Zrzucanie obowiązków na przełożonego
- Dążenie do ponoszenia kosztów przez przełożonego np. niszczenie firmowego sprzętu lub otoczenia biurowego
- Prowadzenie działań o podłożu seksualnym
Jakie są skutki mobbingu?
- Konsekwencje indywidualne np. drastyczne pogorszenie zdrowia psychicznego i fizycznego.
- Konsekwencje dla firmy np. obniżenie jakości wykonywanej pracy, spadek produktywności i zaangażowania przełożonego oraz utrata wizerunku organizacji.
Co możesz zrobić, aby zapobiec przypadkom mobbingu w Twojej firmie?
- Ustal konstruktywne sposoby zarządzania konfliktami.
- Przedstaw jasne i czytelne reguły przyznawania premii/awansów.
- Przygotuj informacje dla pracowników i kadry zarządzającej zawierające listę zachowań, które można nazwać mobbingiem.
- Wyznacz osobę, do której mogą zgłaszać się osoby, które zaobserwują nieetyczne traktowanie współpracowników lub sami są poddawani mobbingowi.
- Wprowadź procedurę zgłaszania skarg i reagowania na nie.
Autor tekstu Aleksandra Bończewska. Jestem psychologiem i konsultantką kariery w Interviewme. Pasjonuje mnie budowanie marki osobistej. Odwiedź bloga Interviewme