Optymalizacja procesów sprzedażowych w sklepie - merchandising. - KS Service
+
KSSERVICE

Optymalizacja procesów sprzedażowych w sklepie – merchandising.

Optymalizacja procesów sprzedażowych w sklepie – merchandising.
14/11/2019

Optymalizacja procesów sprzedażowych w sklepie – merchandising.

Optymalizacja procesów sprzedażowych w sklepie – merchandising.

Każdy właściciel sklepu chce podnosić wartość swojej sprzedaży przez szkolenia pracowników. Jednak w samym sklepie, w sposobie ułożenia towaru drzemie wielki potencjał, który świetnie dopełnia umiejętności sprzedażowe pracowników, a jest to merchandising.

Działania marketingowe podejmowane przez sprzedawców detalicznych czy dostawców towarów maj na celu zwiększanie sprzedaży. Jednym z narzędzi, które pozwala na zaspokojenie potrzeb klienta i wyższą sprzedaż jest merchandising. Wzrost jakości obsługi klienta polega na dbaniu o planowanie, zagospodarowanie przestrzenne sklepu. Najogólniej ujmując, towary układa się w dostępny, wygodny sposób dla kupujących, a do tego tematycznie. Całe zespoły towarów są ściśle połączone ze sobą w odpowiednie grupy np.: mięso i wędliny mleko i nabiał czy przyprawy z ketchupem i innymi dodatkami typu musztarda, majonezy. Oczywiście tematyczne i logiczne ułożenie dotyczy również innych branż typu budowlana czy tekstylna. Sklepu dzielone są na poszczególne działy, a te znów na podkategorie. Wszystkie te działania to merchandising.

Zasady visual merchandisingu

Część wizualna merchandisingu jest tym, co widzi klient po wejściu do sklepu. Sposób ułożenia samych lad, witryn, forma ekspozycji towaru czy jego podział na kategorie i podkategorie. Zadaniem takiego podziału jest nie tylko ułatwienie wyboru, przeglądu towarów, ale zwrócenie uwagi klienta na poszczególne produkty, promocje czy działy.

Przykładem takiego działania może być ekspozycja promocji z gazetki sklepowej dokładnie na wysokości wzroku i zasięgu ramion niemal każdego klienta. Przyjmuje się, że jest to wysokość od 130 do 160 cm, gdzie klient nie będzie musiał kucnąć, podskoczyć, a jego wzrok bez specjalnego szukania padnie właśnie na promocję.

Na jakie zasady merchandisingu zwrócić uwagę?

Merchandising czerpie z takich nauk jak marketing czy psychologia, aby dokładnie zapoznać się z działaniami konsumentów w sklepach. Tworząc strategię merchandisingu, należy pamiętać o następujących zasadach:

·     cross merchandising – artykuły tej samej kategorii i powiązane powinny znaleźć się obok siebie,

·     ilość wystawionych produktów powinna być jak największa,

·     w najbardziej widocznych miejscach wystawiane są towary przynoszące największe zyski,

·     ceny powinny być zawsze dobrze widoczne,

·     nowości i promocje ustawiane są na wysokości wzroku,

·     lokowanie markowych towarów w przejściowych i dobrych strefach w centrum uwagi,

·     unikanie nadmiernej ekspozycji, szczególnie nowości w martwych strefach typu narożniki sklepu czy krańce półek.

Więcej informacji na temat tego, jak kupują klienci, czym jest merchandising można znaleźć w fachowym artykule „Merchandising – termin, który musisz znać! Czerp wiedzę z Grupy Eurocash”.