Outsourcing oznacza korzystanie z pomocy firm zewnętrznych, przy realizowaniu zadań, funkcji lub projektów. Wykonywane zadania są wydzielane ze struktury organizacyjnej, przez co możliwe jest skoncentrowanie się na zasadniczych celach.
Słowo outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest składnią trzech innych. Oznaczają one kolejno: zewnętrzny, zasoby i korzystanie. W dosłownym tłumaczeniu zlepek tych słów, przystosowanych do języka polskiego, daje wykorzystywanie zewnętrznych zasobów. W przypadku problemów z konkretnym zagadnieniem lub brakiem czasu na jego realizację, zleca się wykonanie firmie specjalizującej się w danej branży. Takie sięganie po pomoc zewnętrznych przedsiębiorstw staje się coraz bardziej popularne.
Proces wdrażania
Po zapoznaniu się z ideą outsourcingu i decyzji, że jest on najwłaściwszym rozwiązaniem dla firmy, można rozpocząć nad nim prace. Wdrażanie powinno rozpocząć się od analizy stanu obecnego firmy, który może zmienić naszą decyzję i odwieść od chęci skorzystania z outsourcingu. Jeśli przyniesie odwrotny skutek, należy zdecydować się na konkretnego dostawce, uprzednio sprawdzając, co proponuje i na jakim poziomie są jego działania. Następnie sporządza się umowę, odpowiednią dla obu stron i rozpoczyna proces wdrażania nowego formatu do firmy.
Najpopularniejsze obszary
Obszary, które są oddawane w outsourcing, to indywidualna sprawa firmy. Zależą one od jej specyfiki i charakteru na rynku pracy. Wśród najpopularniejszych, a co za tym idzie takich, gdzie najłatwiej znaleźć dostawcę z dobrą renomą, można wyróżnić księgowość i rachunkowość, szkolenia, administrację, podatki, sprawy kadrowe, logistykę i transport oraz zaopatrzenie.
Zalety
Konkretna i sprawdzona lista korzyści sprawia, że outsourcing zyskuje coraz więcej zwolenników. Jego niewątpliwym i bardzo istotnym plusem jest redukcja kosztów, którą zapewnia brak konieczności zakupu nowego sprzętu czy wyszkolenia pracowników. Warto zwrócić uwagę także na zyski czasowe, które pozwalają skoncentrować się na zadaniach oraz przyjmować ich więcej. Istotne jest także zwiększenie wydajności pracowników, którzy będą mogli skupić się na pracy bardziej jednotorowej i wymagającej mniejszej wielozadaniowości. Pojawia się także możliwość poszerzenia formy o nowe procesy, które były wcześniej niedostępne lub zbyt problematyczne. Można odnieść także wrażenie, że skoro każda dziedzina jest wykonywana przez najlepszych specjalistów, wykonywane zlecenie będzie na najwyższym poziomie, co zawsze przynosi pozytywne rezultaty.
Wady
Odpowiednie i rozważne korzystanie z outsourcingu daje masę pozytywów, ale trzeba spojrzeć na całość obiektywnie i zrozumieć, że może nieść za sobą także negatywy. Zacznijmy od tego, że outsourcing oznacza brak pełnej kontroli nad zadaniem. Możemy wierzyć w zatrudnioną firmę, ale tylko działania, które sami wykonamy, są przez nas w pełni sprawdzone. Możliwe jest także, że chcąc maksymalnie zredukować koszty i zaoszczędzić pieniądze, zatrudnimy nieodpowiednią firmę. Jak każdy rynek, ten outsourcingowy posiada lepszych i gorszych wykonawców, co jest całkowicie naturalne. Dużym zagrożeniem jest także wyciek poufnych danych. Firma wykonująca zlecenie może zyskać do nich dostęp i wykorzystać do swoich korzyści, a nawet przeciwko tym, skąd je ma. Trzeba zastanowić się komu i w jakim celu udostępnia się te najważniejsze dane związane z firmą. Do wad można zaliczyć także czas, który może być potrzebny by zewnętrzna firma zapoznała się ze specyfiką tej, przez którą jest zatrudniana. Początkowa faza współpracy może nie być tak owocna, jak jest to spodziewane. Istnieją także bardziej personalne zagrożenia, jak konflikty między pracownikami, uzależnienie od danego dostawcy czy aspekt finansowy. Wszystko to można wyeliminować dobrze badając przedsiębiorstwo, które chce się zatrudnić.