Pokolenie Y na rynku pracy

Pokolenie Y nazywane także milenialsami, następną generacją, pokoleniem cyfrowym czy pokoleniem ipodów, jest trzecią w kolejności generacją na współczesnym rynku pracy. Od swoich poprzedników różnią się przede wszystkim biegłą znajomością i obsługą mediów cyfrowych.

Przyszło nam zakładać, że w Polsce pokolenie Y to osoby urodzone od 1984 do 1997 roku, ale w innych częściach świata lata te mogą nieznacznie się różnić, ponieważ determinują je zmiany i rozwój społeczeństwa. Milenialsów uważa się za zuchwałych, ale otwartych i gotowych na nowe i nieznane rzeczy. Przez rozpiętość w latach urodzeń, pokolenie Y może mieć już stabilną i pewną posadę w pracy, albo dopiero wkraczać w poważny rynek. Uważa się, że ich dzieciństwo było proste i przyjemne, ponieważ wychowali się w lepszym ustroju i edukowali się w zreformowanym systemie. To osoby, których rodzice dbali o wykształcenie i systematycznie budowali pewności siebie i wiary we własne umiejętności.

Charakterystyka

- aktywne korzystanie z technologii i mediów cyfrowych w każdej dziedzinie życia

- mają znajomych na całym świecie

- stały dostęp do Internetu zapełnia im łatwiejsze kontakty z innymi

- opóźniają usamodzielnienie

- dobre wykształcenie

- chęć rozwoju

- dbają o dostatnie życie

Pokolenie Y w pracy

Generacja Y nie pamięta ciężkich czasów swoich rodziców, w Polsce PRL, dlatego ich podejście do życia i pracy jest odmienne. Chcą pracować w rozwojowej pracy, ale myślą długoterminowo, planując czasy emerytalne i swoje możliwości na przyszłość. Dbają o życie prywatne, chcą by było dostanie, dlatego praca ma być do niego dostosowana, a nie odwrotnie. W kontaktach z szefem i osobami na różnych stanowiskach są bardzo swobodni, traktują wszystkich jak równych sobie, ewentualnie o innych kompetencjach. Lubią jasne i proste polecenia, które nie budzą wątpliwości. Chociaż są świetnie przygotowani na globalizację i realia wolnego rynku, nie radzą sobie najlepiej z dynamicznymi i nieoczywistymi problemami.

Wady

Ograniczeni przez brak ograniczeń – pokolenie Y jest pierwszym, które tak sprawnie opanowało technologię cyfrową, ale przez to pojawiło się zautomatyzowanie myślenia i porzucenie samodzielnych poglądów; są często częścią dużej masy, bez jakiejkolwiek indywidualności.

Zamknięcie na inne pokolenia – przekonanie o własnej świetności i bieg w cyfrowej rzeczywistości mocno odsunęły generację Y od innych pokoleń; potrafią izolować się od najbliższych, uważając ich poglądy i podejście za przestarzałe.

Brak autorytetów – spora część pokolenia Y nie potrafi powiedzieć kto jest ich wzorem czy inspiracją; maja wysokie mniemanie o sobie i swoich umiejętnościach, dlatego nie potrzebują kogoś nad sobą; uważają się za wyjątkowych, unikatowych i niepowtarzalnych.

Nieodpowiedzialność – przez zbytnią pewność siebie, zaczynając przygodę z rynkiem pracy muszą przejść szybki kurs dojrzewania i nauczyć się odpowiadać za własne czyny i pomyłki; nie biorą pod uwagę możliwych niepowodzeń, ponieważ nie uważają, że mogą się pomylić.

Najważniejsze czynnik przy podejmowaniu pracy przez pokolenie Y

- atmosfer pracy

- możliwość rozwoju kariery zawodowej

- wysokość wynagrodzenia

- możliwość rozwoju i wynagrodzeń

- employer branding

- praca zgodna z zainteresowaniami

- wyzwania i powierzona odpowiedzialność