Pokolenie Z na rynku pracy

Nazywa ich się pokoleniem lub generacją Z, pokoleniem internetowym, generacją C lub cichym pokoleniem. Mowa o najmłodszym, czwartym, pokoleniu, które powoli wkracza na polski rynek pracy.

W zależności od źródeł za pokolenie Z uważa się w Polsce osoby, które urodziły się po 2000 roku, między 1990 a 1997 rokiem, po 1995 roku albo po 1990 roku. Niezależnie od dokładnej daty, wiadomo, że Ci młodzi ludzie posługują się swobodnie technologią, która określa ich od najmłodszych lat i która odpowiada za ich rozwój. Dla pokolenia internetowego świat cyfrowy jest nieodzowną częścią życia, ponieważ w nim dorastali. Oddalają się oni od realnego świata, zanurzając w ten cyfrowy.

Charakterystyka

- Internet, komunikacja, gotowość do zmian

- wielkie plany na przyszłość

- przedsiębiorczość

- szybkie wyszukiwanie informacji

- otwartość i bezpośredniość

- duża potrzeba kontaktów międzyludzkich

- życie w mediach społecznościowych

- chętne poznawanie nowych ludzi i miejsc

- budowanie relacji społecznych jest dla nich priorytetem

Pokolenie Z w pracy

Z uwagi na to, że pokolenie Z dopiero wkracza albo wkroczy na rynek pracy, rozważania na temat ich sposoby pracy opierają się na cechach charakterystycznych ogółu. Uważa się, że pokolenie internetowe może zmieniać stanowisko pracy nawet kilkanaście razy. Mają także duże ambicje, które mogą wiązać się z chęcią tworzenia własnego biznesu. Chcą pozostawić coś po sobie, zmienić świat, a nawet naprawić go. Dobre stanowiska dla generacji Z to biotechnologia, animacja komputerowa, branża IT i inne związane ze stronami internetowymi i grami komputerowymi.

Pokolenie Z w liczbach

40% twierdzi, że interesuje ich praca w jednym miejscu, ale musi być to atrakcyjna oferta

91% uważa, że sprawa wynagrodzenia jest decydująca

93% potrzebuje dobrej atmosfery w pracy

87% chce szefa, który dzieli się wiedzą i doświadczeniem

79% oczekuje możliwości uczestniczenia w stanowiących wyzwanie projektach

Wady

Trudności w kontaktach bezpośrednich – pokolenie, które od najmłodszych lat zamyka całe swoje życie w małym przenośnym urządzeniu może mieć spory problem z budowaniem relacji bezpośrednich; komunikują się, pisząc na urządzeniach mobilnych, wysyłają sobie filmy i zdjęcia, ale rozmowa twarzą w twarz bywa krępująca i mocno ograniczona.

Wysokie wymagania – wychowani w dobrych, sytych czasach, mają wrażenie, że wszystko im się należy, a przynajmniej powinno być dostępne po najmniejszym wysiłku; bywa, że nie wymagają dużo od siebie, ale od otoczenia oczekują najwyższej jakości.

Szybkie rozpraszanie – mają spore problemy z koncentracją i trudno utrzymać ich w jednym miejscy czy zadaniu; dążą do szybkiego zakończenia jednego działania i zapomnieniu o problemie, a także powierzchownego podejścia.

Uzależnienie od cyfrowego świata – trudno wymienić wszystkie negatywy, które przyniosło nieustanne korzystanie z dostępu do Internetu przez najmłodszą generację; lgną oni do portali społecznościowych, spędzają godziny przed małym monitorem i nie potrafią radzić sobie w życiu bez stałego Internetu.

Późne usamodzielnienie – pokolenie Z bardzo późno opuszcza bezpieczny i wygodny dom rodzinny, a nawet robiąc to w miarę szybko, ciągle są uzależnieni od rodziny i pomocy z jej strony; nie potrafią sami zadbać o siebie, mają opory z podejmowaniem odpowiedzialności i załatwianiem codziennych spraw.

Szanse

Wysokie umiejętności komputerowe i aktywne życie w sieci są zaletą na wielu stanowiskach pracy, gdzie obecni pracownicy nie posiadają takiej łatwości w poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej. Pokolenie Z posiada unikatowe zalety, które mogą pomóc dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, a przede wszystkim do młodych, którzy są przyszłością i którzy myślą podobnie. Dzięki przewadze w social mediach, generacja Z jest warta inwestycji i zaangażowania w życie każdej firmy.