Pokolenie Z na rynku pracy - KS Service
+
KSSERVICE

Pokolenie Z na rynku pracy

Pokolenie Z na rynku pracy
04/01/2018

Pokolenie Z na rynku pracy

Nazywaich się pokoleniem lub generacją Z, pokoleniem internetowym, generacją C lubcichym pokoleniem. Mowa o najmłodszym, czwartym, pokoleniu, które powoliwkracza na polski rynek pracy.

W zależności od źródeł za pokolenie Z uważa się wPolsce osoby, które urodziły się po 2000 roku, między 1990 a 1997 rokiem, po1995 roku albo po 1990 roku. Niezależnie od dokładnej daty, wiadomo, że Cimłodzi ludzie posługują się swobodnie technologią, która określa ich odnajmłodszych lat i która odpowiada za ich rozwój. Dla pokolenia internetowegoświat cyfrowy jest nieodzowną częścią życia, ponieważ w nim dorastali. Oddalająsię oni od realnego świata, zanurzając w ten cyfrowy.

Charakterystyka

– Internet, komunikacja, gotowość do zmian

– wielkie plany na przyszłość

– przedsiębiorczość

– szybkie wyszukiwanie informacji

– otwartość i bezpośredniość

– duża potrzeba kontaktów międzyludzkich

– życie w mediach społecznościowych

– chętne poznawanie nowych ludzi i miejsc

– budowanie relacji społecznych jest dla nichpriorytetem

PokolenieZ w pracy

Z uwagi na to, że pokolenie Z dopiero wkracza albowkroczy na rynek pracy, rozważania na temat ich sposoby pracy opierają się nacechach charakterystycznych ogółu. Uważa się, że pokolenie internetowe możezmieniać stanowisko pracy nawet kilkanaście razy. Mają także duże ambicje,które mogą wiązać się z chęcią tworzenia własnego biznesu. Chcą pozostawić cośpo sobie, zmienić świat, a nawet naprawić go. Dobre stanowiska dla generacji Zto biotechnologia, animacja komputerowa, branża IT i inne związane ze stronamiinternetowymi i grami komputerowymi.

PokolenieZ w liczbach

40% twierdzi, że interesuje ich praca w jednymmiejscu, ale musi być to atrakcyjna oferta

91% uważa, że sprawa wynagrodzenia jest decydująca

93% potrzebuje dobrej atmosfery w pracy

87% chce szefa, który dzieli się wiedzą idoświadczeniem

79% oczekuje możliwości uczestniczenia w stanowiącychwyzwanie projektach

Wady

Trudności w kontaktach bezpośrednich – pokolenie,które od najmłodszych lat zamyka całe swoje życie w małym przenośnym urządzeniumoże mieć spory problem z budowaniem relacji bezpośrednich; komunikują się,pisząc na urządzeniach mobilnych, wysyłają sobie filmy i zdjęcia, ale rozmowatwarzą w twarz bywa krępująca i mocno ograniczona.

Wysokie wymagania – wychowani w dobrych, sytychczasach, mają wrażenie, że wszystko im się należy, a przynajmniej powinno byćdostępne po najmniejszym wysiłku; bywa, że nie wymagają dużo od siebie, ale odotoczenia oczekują najwyższej jakości.

Szybkie rozpraszanie – mają spore problemy zkoncentracją i trudno utrzymać ich w jednym miejscy czy zadaniu; dążą doszybkiego zakończenia jednego działania i zapomnieniu o problemie, a takżepowierzchownego podejścia.

Uzależnienie od cyfrowego świata – trudno wymienićwszystkie negatywy, które przyniosło nieustanne korzystanie z dostępu doInternetu przez najmłodszą generację; lgną oni do portali społecznościowych,spędzają godziny przed małym monitorem i nie potrafią radzić sobie w życiu bezstałego Internetu.

Późne usamodzielnienie – pokolenie Z bardzo późnoopuszcza bezpieczny i wygodny dom rodzinny, a nawet robiąc to w miarę szybko,ciągle są uzależnieni od rodziny i pomocy z jej strony; nie potrafią samizadbać o siebie, mają opory z podejmowaniem odpowiedzialności i załatwianiemcodziennych spraw.

Szanse

Wysokie umiejętności komputerowe i aktywne życie wsieci są zaletą na wielu stanowiskach pracy, gdzie obecni pracownicy nieposiadają takiej łatwości w poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej. Pokolenie Zposiada unikatowe zalety, które mogą pomóc dotrzeć do szerszej grupy odbiorców,a przede wszystkim do młodych, którzy są przyszłością i którzy myślą podobnie.Dzięki przewadze w social mediach, generacja Z jest warta inwestycji izaangażowania w życie każdej firmy.