Umiejętność aktywnego słuchania

Kwestia dobrego słuchu to zdecydowanie coś zupełnie odrębnego od słuchania uważnego oraz ze zrozumieniem. Wbrew pozorom znalezienie osoby, która słucha z należytą uwagą, a następnie potrafi przytoczyć wnioski z dialogu, nie jest łatwa.

Aktywne słuchanie pozwala zbudować silniejszą więź, oddaje szacunek rozmówcy, a także zazwyczaj idzie w parze z empatią. To także stworzenie sobie możliwości wzbogacenia wiedzy i osiągania tym samym lepszych wyników w pracy, a także świadczy o dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej.

Nad czym pracować, by stać się lepszym słuchaczem?

Po pierwsze… Zrelaksuj się. Istotne jest, abyś uwolnił głowę od zaprzątających cię myśli, przestał analizować swoją sytuację, ilość obowiązków i wszystko to, co sprawia, że podczas rozmów stajesz się nieobecny. Postaraj się być tu i teraz, nie zapominając, że nie tylko głowa powinna być wolna, ale swoim ciałem również powinieneś dawać sygnały, iż słuchasz swojego rozmówcy.

Po drugie… Wysyłaj pozytywne komunikaty swoim ciałem. Usiądź tak, by było ci wygodnie, co nie oznacza, oczywiście, żeby być nadto swobodnym, szczególnie podczas oficjalnego spotkania służbowego. Rozluźnij mięśnie, uśmiechnij się, odetchnij, a następnie postaraj się oddychać wolniej i spokojniej. Wyprostuj lekko plecy, nie krzyżując przy tym rąk i nóg. Przyjmij postawę otwartą.

Po trzecie… Patrz przez większość czasu na swojego rozmówcę, ale nie bez przerwy, ponieważ może to krępować. Postaraj się, by twoje spojrzenie było łagodne i sympatyczne. Pomoże w tym pozbycie się niepotrzebnych myśli, optymistyczne nastawienie i koncentracja na wypowiadanej treści.

Po czwarte… Nie przerywaj, ale staraj się zadawać pytania pomocnicze. Okażesz tym zainteresowanie i tym samym dasz sygnał, że chcesz, aby rozmówca rozwinął  swoją wypowiedź. Zazwyczaj chcemy być słuchani, a osoby, które są ciekawi tego co powiemy, budzą w nas pozytywne emocje i skojarzenia. Będzie to solidny krok w stronę postrzegania ciebie jako człowieka życzliwego, nie skoncentrowanego wyłącznie na sobie, a sympatycznego i otwartego na innych.

Po piąte… Jeśli w pomieszczeniu jest za głośno, to zaproponuj przemieszczenie się w inne, spokojniejsze miejsce. Łatwiej wtedy skoncentrujesz uwagę na rozmówcy. Ponadto zwracaj uwagę na gestykulację, mimikę, ton i barwę głosu. Przede wszystkim jednak na treść!

Po szóste… Rób w trakcie spotkania krótkie notatki. Mogą to być nawet pojedyncze słowa, która sprawią, że będziesz w stanie skojarzyć wypowiadane wcześniej zdania. Na dłuższą metę rozwinie to w tobie umiejętność trwalszego i dokładniejszego zapamiętywania wypowiadanej treści. Pamiętaj, żeby podczas rozmowy nie koncentrować się tylko na notatkach, bo nie zbudujesz wtedy więzi z rozmówcą, która sprawia, że dialog jest przyjemniejszy i można dowiedzieć się więcej.