Stres? Weź wyluzuj!

Wiele czynników może wpływać na to, że na samą myśl o swojej pracy stajesz się poddenerwowany, zniechęcony i podirytowany. Co robić, by walczyć ze stresem w pracy?

Zacznijmy od tego, że nie powinieneś lekceważyć stresu i traktować go wyłącznie jako chwilowy stan swojej psychiki. Nie jest on tylko Twoim problemem, ale również wszystkich tych, którzy przebywają w Twoim otoczeniu, ponieważ będąc poddenerwowanym łatwiej wyprowadzić Cię z równowagi, a wtedy możesz być nieprzyjemnym dla innych. Cierpi na tym również Twój organizm, ponieważ stres może być zalążkiem problemów zdrowotnych – nawet tych związanych z sercem oraz przeróżnymi infekcjami.

Kłębek nerwów

Zapewne mierzyłeś się już ze stresem, który działał na Ciebie dobrze, ponieważ wzmagał Twoją motywację, sprawiał, iż byłeś mocniej skoncentrowany na zadaniu i pracowałeś tym samym wydajniej. Tego rodzaju stres działa krótko i powoduje, że Twój umysł działa sprawniej. Gorzej, jeśli dotknie Cię stres destrukcyjny. Pojawia się on wtedy, gdy zostanie przekroczona jakaś Twoja granica wytrzymałości. Stajesz się wtedy kłębkiem nerwów, który nie jest w stanie pracować tak dobrze jak dotychczas.

Brak stabilizacji

Stres często pojawia się w tym momencie, kiedy wymagania twojego pracodawcy są większe niż Twoje kompetencje, a także wtedy, kiedy jesteś obarczany dużą ilością pracy, na którą kompletnie nie masz czasu. Brak możliwości sprostania życzeniom pracodawcy sprawia, iż jesteśmy rozczarowani sobą, sfrustrowani i tkwimy w poczuciu wymierzonej nam niesprawiedliwości. Wiąże się to wtedy z poczuciem, iż nie mamy stabilnego, bezpiecznego zatrudnienia, a nasze kwalifikacje są zbyt niskie lub zbyt wysokie do pełnionej funkcji. Kolejnym czynnikiem budującym sytuacje stresogenne są relacje na linii pracownik – pracodawca lub pozostali pracownicy. Złe relacje, funkcjonowanie w środowisku destrukcyjnym czy brak akceptacji ze strony innych osób działa fatalnie na psychikę człowieka. Tym bardziej takiego, który charakteryzuje się melancholijnym sposobem bycia. Problem mają również pesymiści, którzy mocno biorą do siebie każdą porażkę i niepowodzenie.

Jak sobie poradzić?

W wolnym czasie zadbaj o swoje zdrowie fizyczne, które nierozerwalnie wiąże się ze sferą psychiczną. Biegaj, uczęszczaj na siłownie, korzystaj z sauny, uprawiaj jazdę na rowerze. Pobudzaj organizm do wysiłku, a poziom Twojego stresu znacznie się obniży. Pamiętaj o tym, by Twoja dieta pełna była różnorodnych potraw, które dadzą Ci odpowiednią ilość składników odżywczych. Jedz 4-6 razy dziennie, ale w niewielkich porcjach. Zdrowy organizm wpłynie na Twoje samopoczucie, co pozwoli Ci wyzbyć się problemów z emocjami. Odpowiedz sam przed sobą co Cię najbardziej boli, co nadwyręża Twój nastrój i pobudza stres. Zastanów się co jest tego przyczyną. Wypunktowując powody będzie Ci łatwiej walczyć z Twoimi zmorami. Wyluzuj. Spójrz z dystansem na swoje zmartwienia i rozważ czy aby na pewno są na tyle poważne, byś miał aż tak je przeżywać. Porozmawiaj z bliskimi, wygadaj się i pozwól sobie pomóc. Spotkaj się z pracodawcą, wyjaśnij co jest dla Ciebie uciążliwe i zasugeruj co chciałbyś, aby zostało zmienione. Jeśli masz do czynienia z mądrym szefem, który docenia Twoje zaangażowanie i realny wpływ na przedsiębiorstwo, to postara Ci się pomóc. Jeśli jest inaczej – nie wahaj się, by szukać czegoś co spowoduje, że będziesz przychodził do pracy z przyjemnością. Nie bój się bezrobocia. Rynek pracy ewoluuje i jest coraz przychylniejszy kandydatom do pracy o wszelkich doświadczeniach. Dasz sobie radę, uwierz w to!