Wyniki Regionalnego Barometru Rynku Pracy wykazują, iż największe zapotrzebowanie na pracowników deklarują przedsiębiorcy z południowej części Polski. Na czele tej klasyfikacji jest województwo małopolskie oraz śląskie, gdzie rekrutacje planuje 34,2% firm. Warto odnotować także wynik z południowo-zachodniej części Polski. Tutaj statystyki wykazały odsetek spodziewanych rekrutacji na poziomie 27,3 %.
Jednocześnie są to regiony, w których najtrudniej znaleźć pracownika. Region południowo-zachodni 70,6%, południowy 53,5%. Przedziela je region północny, z liczbą 57,2%. Najmniejsze niedobory pracownicze występują w regionie wschodnim i północno-zachodnim – kolejno 38,5% i 38,6%.
Ósma edycja Barometru Rynku Pracy workservice.pl przyniosła także interesujące wyniki w kwestii ilości godzin, które spędzamy wykonując swoją pracę. Wprawdzie blisko połowa respondentów, czyli 48,7%, pracuje w ciągu tygodnia 40 godzin, ale aż 36,6% spędza w swoim miejscu pracy więcej godzin. 22,6% z nich na pracę poświęca ponad 50 godzin tygodniowo. Średnia dla całej skali procentowej to 45 godzin tygodniowo. Mężczyźni pracują średnio 5 godzin więcej od kobiet.
Barometr dzieli się również dobrą wskazówką dla pracodawców i rekruterów poszukujących pracowników. Otóż aż 83,9% respondentów uważa, że w ogłoszeniach kategorycznie powinny pojawiać się stawki wynagrodzenia. Najbardziej jest to istotne dla kobiet i osób zarabiających poniżej 2000 złotych.
Na tę chwilę już połowa pracodawców ma problem ze znalezieniem odpowiedniej kadry pracowniczej. Dla 68,1% ta sytuacja ma negatywny wpływ na funkcjonowanie firmy, szczególnie tych stosunkowo niewielkich.
48,7% nie spotkała się z żadnymi problemami podczas procesów rekrutacyjnych. Jeśli już jednak pojawiały się, to zazwyczaj dotyczyły braku ofert dla osób z danym wykształceniem i umiejętnościami. Kolejnym istotnym statystycznie problemem był brak jakiejkolwiek odpowiedzi na wysłaną aplikację. Dla przedsiębiorców problemem był przede wszystkim brak kandydatów. Co ciekawe, tak odpowiadało najwięcej osób, bo aż 62,3%, a dopiero na drugim miejscu znalazła się odpowiedź o braku odpowiednich kompetencji. Tak odpowiedziało dwóch na pięciu zapytanych pracodawców. Na brak kandydatów narzekały głównie firmy z branży handlowej – 71,9%.